Litt om mitt hobbyliv.

En gang for lenge, lenge siden, fant jeg på å finne ut om jeg kunne fylle alfabetet med de forskjellige teknikker jeg har vært innom i mitt hobbyliv. Har vel ikke klart å fylle det helt, men det er ikke langt unna. Er fortsatt interessert i å lære nye teknikker, så det kan hende alfabetet blir fyldt en gang. Ikke alle teknikkene er lært med hell, bare så det er sagt.

fredag 5. juni 2015

Nålebinding

Jeg liker kjempegodt å lære nye teknikker. De blir nå slik at jeg lærer meg det meste selv fra bøker, på nett osv. Nålebinding er artig, og når man attpåtil kan be (Mannen <3) om å lage nål av bein, da er lykken fullkommen når man får det til på en måte. Føler det sitre i urkvinnen når man sitter å nålebinder.              
Så var jeg så heldig å vinne garn laget som på vikingtiden. Fra Vallem gård.  Det var ikke så lett i grunnen , å lære seg nålebinding.
Disse videoene på YouTube brukte jeg til å lære det vesle jeg kan.


Nålebinding 1
Nålebinding 2


                     Det ble jo en litt artig veske ut av det da.

 Men...... Jeg gikk til anskaffelse av en liten spruteflaske til vann. Garnet må nemlig toves sammen i skjøtene. Før i tiden brukte man  å spytte på garnet til å tovingen. Det hadde ikke jeg lyst til, så det ble som sagt en liten spruteflaske. Og slike nåler med en løkke i enden på går like godt å bruke til nålebinding som ekte beinnåler. I filsnutten "Nålebinding 2" vises hvordan man tover sammen garnendene.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar